De landelijke actie voor de Week van de Toegankelijk wordt in 2016 gehouden in de week van 3 tot 8 oktober onder het motto 'Aan tafel'

Tijdens de week van de Toegankelijkheid wordt op woensdagmiddag 5 oktober om 16.30 uur door wethouder René Peeters het startsein gegeven voor de verspreiding van de Duimsticker.

Dit doet hij door de eerste  Duimsticker feestelijk uit te reiken en te plakken aan Café Brasserie De Beren aan het Forum in winkelcentrum CityMall Almere.

De Beren is voor mensen met een beperking goed toegankelijk en heeft tevens een Miva-toilet.

In de weken daarna wordt er gekeken welke restaurants/winkels er nog meer in aanmerking komen voor de Duimsticker.

De werkgroep Toegankelijkheid, (SOGA, ABRI en de gemeente Almere) voortkomend uit het Breed Overleg+, is op het idee gekomen om in die week te starten met een stickeractie.

De bedoeling van deze actie is dat mensen met een beperking, zoals rolstoelers, scootmobielers etc.. duidelijk bij de ingang van een te bezoeken gebouw aan een sticker bij de entree kunnen zien dat zij van harte welkom zijn.

De sticker van de afmeting 10 x 15 cm wordt aan de binnenzijde van het glas bij de deur geplakt waar ook de andere gangbare stickers (Visa, Mastercard etc..) zitten. De sticker bestaat uit een groen veld, voorzien van twee vierkante pictogrammen, voorstellende een blauw rolstoelsymbool en een wit duimopsymbool. Verder staat er in grote letters “GOED TOEGANKELIJK” vermeld.

Om zoveel mogelijk winkels, horecagelegenheden en andere openbare gebouwen te voorzien van een sticker zal in samenwerking met de OVSA winkeliersvereniging van het Stadshart een actieve campagne worden gevoerd om zoveel mogelijk stickers uit te leveren. Men moet echter wel bedenken dat de toegankelijkheid voor mensen met een beperking goed moet zijn. Dit houdt in dat horecagelegenheden eigenlijk een Miva-toilet dienen te hebben en dat rolstoelers zich in een restaurant of winkel ruim en gemakkelijk moeten kunnen bewegen. Enkele ruime paskamers zijn voor kledingzaken een must. Er zal vóór de uitreiking van een sticker eerst een controle plaatsvinden door een deskundige van de SOGA.

Stickers zijn gratis aan te vragen bij de SOGA, ABRI of Gemeente Almere

soga logo abri logo

1315 BC Almere
Tel: 036-53.38.350
Website: www.stichtingsoga.nl

Stichting ABRI

1315 BC Almere
Website: www.stichtingabri.org

T: 036-533 83 50
E:
Open op maandag van
9.00 tot 12.00 uur, dinsdag en donderdag van 9.00 tot 15.00 uur,
op woensdag van 9.30 tot 13.00 uur.